Tijdens deze lessen werk je zelfstandig aan een serie uitingen met verschillende technieken. Je leert nieuwe dingen en laat vooral ook zien wat je nú al kan.
Tijdens deze lessen houd jij een Learning Journal bij. Hierin staat alles wat je maakt voor deze opdrachten. Deze Learning Journal maak je in het aangeleverde Adobe Indesign bestand, en wordt in week 7 ingeleverd als shared link. In dit aangeleverde document staan verschillende vragen die je elke week moeten beantwoorden. Elke week werk jij jouw Indesign bestand bij zodat je aan het eind een compleet document hebt.
In de aankomende 7 weken ga jij in verschillende softwarepakketten een aantal media-uitingen maken, ter promotie van jouw favoriete SNACK. Voor deze snack ga jij een SNACK-TOON bedenken die gaat dienen als karakter voor een promotiecampagne van jouw favoriete snack. Deze campagne ga je richten op een doelgroep die ze nu nog niet bereiken.
Onderzoek doen naar je favoriete snack.
Bedenk een naam voor je snack-toon karakter.
Een nieuwe doelgroep uitzoeken.
Een begin maken aan je Learning Journal document.
Voorbereidingen treffen voor het maken van een serie media-uitingen
Onderzoek in vorm van informatie en hier conclusies uit trekken
Het verzamelen en archiveren van referentiemateriaal.
Software: Adobe Indesign
Klassikale uitleg, zelfstandig individueel exploratief onderzoek, individueel registreren.
Exploratief onderzoek wordt ook wel verkennend onderzoek genoemd. Onderzoekers hebben dan nog geen goed beeld van de resultaten die ze kunnen vinden en weten soms zelfs niet welke kant het onderzoek zou kunnen opgaan. Met dit type onderzoek wil je vooral ideeën opdoen en je gebruikt exploratief onderzoek dan ook om het onderzoeksgebied te verkennen voor vervolgonderzoek.
Het doel van een exploratief onderzoek is om het onderzoeksprobleem beter te begrijpen. Hiervoor kijk je bijvoorbeeld naar belangrijke factoren voor jouw onderwerp, mogelijke relaties hiertussen en naar achterliggende motivaties. Hierbij zijn er geen restricties, want alle mogelijk interessante gegevens worden verzameld.
Voordat je gaat beginnen met de campagne voor jouw gekozen snack, moet je onderzoek doen naar de huidige doelgroep ga je op zoek naar inspiratie.
Je moet twee onderdelen onderzoeken:
Wat weet jij van jouw favoriete snack?
Bijvoorbeeld:
Waar is het van gemaakt?
Wat is de look&feel van de verpakking?
Waar wordt het verkocht?
De marketing-doelgroep van jouw snack, en vooral wie ze nog niet bereiken.
Bijvoorbeeld:
Aan wie wordt het verkocht? (leeftijd, lifestyle, activiteiten)
Aan wie is de marketing gericht? (reclames, website, campagnes)
In welk land / regio is dit populair?
Welke doelgroep wordt niet bereikt?
Als je dit hebt onderzocht dan trek je conclusies en combineer je de informatie in beeld en tekst! (moodboard, met omschrijving in tekst).
Knaag jij binnen een minuut een bus met Pringles leeg? Word jij blij van de lucht van gefrituurde kip? Of beschouw jij je lichaam als een tempel en eet jij consistent proteïne bars? Als jij jouw favoriete SNACK gekozen hebt ga je onderzoek doen naar hoe dit soort snacks worden gepromoot, de voedingswaarde van je snack, en wie eten dit?
Voorbeeld:
M&M’s zijn kleine melkchocolaatjes met een gekleurd suikerlaagje en het kenmerkende witte ‘m’-logo op elk snoepje.
De voedingswaarden is 2013 kJ (480 kcal) per 100 gram M&M's.
M&M’s heeft door de jaren heen een kleurrijke marketingstrategie gevoerd om relevant te blijven en een plek in de harten van consumenten te veroveren. Hier zijn enkele aspecten van hun succesvolle aanpak:
De M&M-personages: De iconische M&M-personages spelen een cruciale rol in het winnen van de harten van consumenten. Deze kleurrijke figuren, zoals de gele “Peanut” en de brutale rode “Plain,” zijn al decennialang een integraal onderdeel van de merkbeleving. Ze verschijnen in advertenties, op sociale media en zelfs op verpakkingen.
Tagline en herkenbaarheid: In 1949 introduceerde M&M’s de beroemde slogan “Smelt in je mond, niet in je hand.”
Digitale aanwezigheid: M&M’s heeft een sterke aanwezigheid op socialemediaplatforms zoals Facebook, Instagram en Twitter. Ze delen creatieve content, waaronder opvallende afbeeldingen, leuke video’s en boeiende bijschriften.
Kortom, M&M’s blijft relevant door een combinatie van creatieve marketing, herkenbare personages en een sterke digitale aanwezigheid.
Doelgroep: Oorspronkelijk waren kinderen de belangrijkste doelgroep, maar door de jaren heen heeft het merk zich meer gericht op jongvolwassenen, wat te zien is in hun reclamestrategie.
Jij gaat een nieuwe campagne maken om je favoriete snack te promoten bij een "alternatieve doelgroep". Dit is een doelgroep die ze nu nog niet bereiken. Je hoeft voor dit vak geen diep onderzoek te doen, maar bedenk eens hoe een campagne van M&M's voor het publiek van een klassieke concerthal er uit ziet? Een frikandel promoten in een ander land? Een campagne die de augurk aantrekkelijk moet maken voor een jongere doelgroep? Het mag best grappig en hilarisch zijn, laat je fantasie vrij!
Voorbeeld mogelijk resultaat:
Maak een moodboad van jouw snack, en de doelgroep waar jij jouw campagne op wilt gaan richten.
In je tekst staat vermeld :
Wat je snack is.
De informatie vanuit het onderzoek naar je snack en de marketing-doelgroep.
De naam voor jouw favoriete snack-toon karakter.
Een gekozen doelgroep.
In je moodboard staat vermeld:
Het stijlonderzoek voor de nieuwe doelgroep.
Bestaande visuele communicatie van jouw snack.
Aan het einde van deze les plaats je alles in je aangeleverde Learning Journal bij Les 1, en je beantwoordt de vraag/vragen.
Zorg dat je deze Learning Journal, met alle Indesign links, opslaat zodat je de volgende les er weer verder mee kan. Weet jij nog hoe je dat goed opslaat?