In deze les ga je jouw Social Media campagne afronden, en bewerken in Adobe Express.
Je leert Social media posts te genereren vanuit jouw eigen geleverde content
Je leert beweging toe te voegen via Adobe Express
Je leert Social media campagne in te plannen met Adobe Express
Adobe Photoshop
Adobe Express
Individuele opdracht. In de praktijk zal je zelfstandig voor een opdrachtgever een Social-media campagne moeten kunnen ontwerpen en online plaatsen. Met veel verschillende opdrachtgevers is het belangrijk ook begrip te hebben van het vooraf inplannen van een volledige Campagne.
Maak de 4 verschillende social media posts af in Photoshop en sla de resultaten als .PSD. Deze kan je importeren in Adobe Express om deze verder te bewerken voor social media.
Je opent Adobe Express en klikt op "Start from your content". Je selecteerd jouw .psd (photoshop) bestand hiervoor.
Je kiest voor het converteren van jouw PSD naar een Adobe Express bestand.
Hiermee worden al je lagen uit photoshop omgezet in lagen in Adobe Express.
Dit betekent dat je deze kan animeren (bewegen), verplaatsen, schalen om zo je post aan te passen voor voor verschillende mediauitingen.
Als je een element (laag) uit jouw social media post selecteerd kan je hier effecten op toepassen en animatie. Zie het linker paneel.
Experimenteer hiermee om een leuke post te krijgen die past bij de sfeer van jouw Snack Toon.
Je kan ook geluid/muziek toevoegen om jouw social media reclame/post nog meer te laten opvallen!
Is je Social Media post helemaal klaar en naar je wens?
Dan kan je deze exporteren of delen (share).
Je kan hem ook inplannen bij de Social Media Calendar (Informatie hierover zie je hieronder).
Share jouw resultaten (link) in je Learning Journal.
Optioneel - verdieping:
Adobe Express kan je gebruiken voor het inplannen van de campagne. (Wist je ook dat er templates op adobe express te vinden zijn?) https://new.express.adobe.com/
Binnen Adobe Express is de optie Social scheduling te vinden. Je hebt voor het volledig inplannen van je berichten wel een social media-account nodig. Deze is gratis aan te maken mocht je deze nog niet hebben.
Rechtsboven kan je jouw Social media-kanaal toevoegen en een connectie maken. De volgende mogelijkheden zijn beschikbaar:
X
Tiktok
Vervolgens kan je een schema gaan maken. In dit voorbeeld is een planning te zien van 2 weken, waar een reeks posts op zowel facebook als Instagram. Zo kan de campagne vooraf gepland worden en hoef je niet elke dag hiermee bezig te zijn.
Voeg verschillende posts toe, met verschillende onderschriften. Gebruik slimme #hastags om op te vallen binnen jouw social media kanalen.
Je voegt je resultaten (screenshots & video/gif bestanden) toe aan jouw learning journal bij les 6. Beantwoord de vragen die op deze pagina staan. Vergeet het document niet goed op te slaan!