In deze les gaan we een poster voor jouw Snack-Toon ontwikkelen.
Om te weten waar je poster aan moet voldoen, krijg je eerst nog uitleg over de AIDA formule.
De poster moet voldoen aan alle elementen van de AIDA formule:
Attention (aandacht trekken van de kijker, dit gebeurt in 2 seconden)
Interest (interesse wekken van de kijker, door middel van een goede deal of interessante gegevens)
Desire (verlangen opwekken, de kijker van de poster moet dit écht gaan willen hebben/doen)
Action (een call-to-action, bijv: ga naar deze website, koop nu in de winkel, probeer het nu, etc.)
Hiervoor is het handig om een slogan toe te voegen, een call-to-action, en je poster verder aan te kleden met visuele elementen.
Je leert verschillende Indesign tools, of je frist deze kennis op.
Een compleet visueel beeld (poster) te creëren van eerder gemaakte en verzamelde assets.
Inzicht in je eigen vaardigheden.
Eerdere onderzoekresultaten,
Illustratie van je Snack-Toon inclusief naam.
Adobe Indesign
Individuele opdracht
Attention (Aandacht):
Het eerste doel is om de aandacht van het publiek te trekken.
Dit kan met opvallende koppen, visuals of intrigerende openingszinnen.
Het doel is om het publiek te laten stoppen en aandacht te schenken aan je boodschap.
Interest (Interesse):
Nadat je hun aandacht hebt, moet je interesse wekken.
Benadruk de voordelen van je product of dienst. Wat lost het op? Waarom is het waardevol?
Gebruik storytelling of overtuigende feiten om het publiek betrokken te houden.
Desire (Verlangen):
Creëer verlangen door in te spelen op emoties en behoeften.
Laat zien hoe jouw product of dienst aan de verlangens of wensen van het publiek voldoet.
Gebruik getuigenissen, succesverhalen of demonstraties om verlangen op te bouwen.
Action (Actie):
Tot slot, leid het publiek naar actie.
Geef duidelijk aan wat je wilt dat ze doen: kopen, aanmelden, bellen, een website bezoeken, enz.
Zorg voor een sterke call-to-action (CTA) die directe respons aanmoedigt.
In het kort helpt AIDA marketeers hun boodschap te structureren om het publiek van bewustzijn naar actie te leiden. Het is een krachtig kader voor het creëren van effectieve advertenties en marketingcampagne
Bij het ontwerpen van een poster is het essentieel om een goede compositie te hanteren, zodat je de aandacht en de kijkvolgorde van de beschouwer kunt sturen. Om te identificeren welk element het meest in het oog springt en de leesvolgorde te bepalen, is het noodzakelijk om diverse concepten te creëren en te testen welk ontwerp zijn doel het effectiefst bereikt. Dit testen kan door verschillende mensen te vragen hoe zij de poster interpreteren, bij voorkeur behoren deze personen tot de doelgroep.
Maak 2 voorstellen voor posters ter promotie van jouw favoriete snack in Indesign. Deze poster spreekt je gekozen doelgroep aan.
Je Snack-Toon staat op de postervoorstellen. Deze speelt een prominente rol.
Je postervoorstellen zijn gemaakt voor jouw gekozen cultuur, let op typografie, kleuren, tone-of-voice,
Bedenk een slogan die de AIDA formule versterkt, en voeg deze toe.
Bedenk een Call-to-action die de AIDA formule versterkt, en voeg deze toe.
Voeg visuele elementen toe die de leesrichting en compositie van je poster bepalen.
Aan het einde van deze les plaats je alles wat je gemaakt en onderzocht hebt in je aangeleverde Learning Journal bij les 4, en je beantwoordt de vraag/vragen die bij deze dag staan.
Sla je Learning Journal op als Package, en bewaar al je werkbestanden zodat je de volgende les weer verder kan.
Tip!
InDesign breekt soms woorden alsof het niet weet hoe Nederlands werkt. “Verbli-jven”? “I-jdel”? Nee hoor, dat doen we hier niet.
In deze korte video laat ik zien hoe je tekstkaders instelt op de juiste taal, zodat afbrekingen netjes en correct gebeuren.
Ook maken we een paragraph style waarmee je afbrekingen kunt beperken tot maximaal twee per alinea. Simpel, strak en professioneel.